Dampmaskina
Elevene får gjennom denne workshopen innblikk i hvilken teknologisk revolusjon dampmaskina innebar – en teknologisk revolusjon som ledet til en industriell og sosial revolusjon.
Produksjonen henter inspirasjon fra programmet «Fysikk på roterommet». Vi ser på hvilken kraft damp representerer, og hvordan denne blir utnyttet i dampmaskina. Elevene får prøve en dampmaskinmodell. De varmer opp vannet ved å sette fyr på en tennbrikett og ser så hvordan kraft overføres via reimer og akslinger, som i dampsagbrukene.
Lærerveiledning
Om besøket "Dampmaskina" på skolenHei! Besøket "Dampmaskina" er et populært besøk der elevene bl.a. får lov til å betjene en dampmaskin. Dette krever litt forberedelse på skolen:
Fasiliteter:
Vi trenger prosjektor og helst høyttalere for å presentere historien med Dampmaskina. Da vil vi også koke vann på ei kokeplate (medbrakt). Vi har med skjøteledning.
Vi ønsker at elevene sitter oppstilt i halvsirkel(ler) uten bord, under presentasjonen.
8 bord til dampmaskinene i verksted
Sikkerhet:
Når vi skal ha verksted og kjøre dampmaskiner er det viktig at vi ikke får trøbbel med brannvarslersystemet. I noen moderne bygg kan det være en utfordring.
Vi har med oss klassesett med vernebriller og noen hørselvern til de elevene som er lyd-sensitive.
Fint om de med langt hår kan ha med strikk. Vi har noen i reserve.
I tillegg må det være minst en voksen pr hendelse, men helst 2-3 på den størrelse gruppe dere er.
Grupper:
Vi har med 8 dampmaskinmodeller som vi bruker til hver hendelse. Del gjerne inn i grupper på forhånd. Hvis dette ikke er gjort når vi kommer, teller vi elevene til 8 grupper.
Det er en fordel å ha rene klassetrinn. Vi har gjort begge deler.
Vert:
Har dere noen elever (2-3 stk) som kan hjelpe oss med å bære, rigge opp og rigge ned og vise oss rundt, setter vi stor pris på det.
I vår presentasjon snakker vi blant annet om oppgangs-sag eller flomsag. Kjenner dere til om det finnes ei slik i deres nærområde? Eventuelt annet sagbruksrelatert kulturminne , som vi kan knytte opp i presentasjonen, er det fint å få vite om det. Ellers spør vi i klassen.
Vi gleder oss til å komme på besøk til dere!
Om utøvere og produsenter
- Arrangert av: Trøndelag
- Kunstnere/grupper: Museet Midt IKS, avd. norsk Sagbruksmuseum
- Produsent: Museet Midt IKS, avd. Norsk Sagbruksmuseum.
Om kunstner / utøver / gruppe
Ragnhild og Lars Ola jobber begge på Norsk Sagbruksmuseum på Spillum i Namsos.
For pressen
Dampmaskinen - oppfinnelsen som endret verdenElever på mellomtrinnet iTrøndelag vil kunne få ta del i det spennende opplegget hvor arbeid med dampmaskinmodeller står sentralt. Formidlerne Ragnhild Glad og Lars Ola Hinberg legger vekt på at elevene skal ha det artig ved å selv prøve ut hvordan dampmaskinene og prinsippene for kraftoverføring virker. Samtidig ønsker de å gi viktige innsikter i små og store historiske perspektiv - fra hvordan dampmaskinen moderniserte og ga oppsving i små lokalsamfunn til at den var en viktig faktor i utviklingen av i-land med de storpolitiske konsekvensene det medførte.
Publikumskommentarer