Kunsten å se kunst DIGITAL PRODUKSJON
OM PRODUKSJONEN
Kunsten å se kunst er en film som trener elevene i å betrakte kunstverk med utgangspunkt i utvalgte objekter fra samlingen hos Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.
Å se kunst er en kunst. Målet med filmen er å lære elevene å se og sette pris på kunstverk slik at de selv senere kan sette pris på detaljene, formene, fargene, sprekkene - ja alt som utgjør et kunstverk, gammelt som nytt.
For å forstå kunsten må elevene bruke flere innfallsvinkler. De estetiske og formale kvalitetene forklares av fortellerstemmer som hjelper elevene å forstå hvilken kontekst verkene tilhører. Konteksten spiller ofte en viktig rolle i å forstå, og dermed sette pris på, kunst.
“Less is more” blir det sagt, det har vært et mantra i utviklingen av dette konseptet. Kortfilmen handler helt enkelt og kapittelvis om forskjellige, nøye utvalgte kunstverk fra Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum samling, som kommenteres av stemmene til de kuratorene som har valgt ut kunstverket fra museets samling. Som publikummere til filmen vil elevene lære å forstå at det er mange måter å observere et objekt på, og at kunst kan romme mange store opplevelser man først ikke ser, når man første gang tar et kjapt blikk på et verk.
De engasjerte stemmene blir underbygd på nærmest suggererende og hypnotisk vis ved hjelp av kameraets utrettelige zoom samt den mystiske og suggererende musikken.
OM MUSEET
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum er et museum for kunsthåndverk og design. Museet ble grunnlagt i Trondheim i 1893.
På museet finner du praktiske bruksgjenstander som møbler og serviser og klær samt kunsthåndverk og samtidskunst fra en rekke store kunstnere. I samlingen finner man gjenstander som spenner over flere tusen år og museet har et spesielt fokus på gjenstander fra Japan.
Om du liker kunst og håndverk, og det å skape med hendene i ulike materialer, kan kanskje museets samlinger være til inspirasjon? Du kan lete og søke i samlingen på digitalt museum
I filmen ser du bl.a. disse verkene:
Tøy # 12
Margrethe Loe Elde, 2015 - på digitalt museum her
Things change
Maria Bang Espersen, 2015 - på digitalt museum her
Embarassing Ingrid
Elin Aasheim, 2019 - på digitalt museum her
Vase des algues
Émile Gallé, 1898 - på digitalt museum her
Bakgrunn
Den kulturelle skolesekken Trøndelag er medfinansiør og har initiert produksjon av digitale produksjoner våren 2020.
Lærerveiledning
ETTERARBEID og EVALUERINGLærerveiløedning: Se opplastet pdf med forslag til drøfting og etterarbeid med elevene
Evaluering: Å lage digitale produksjoner er helt nytt for oss, og dette - samtidig som vi er litt pionerfylke i så måte – gjør at vi virkelig håper at dere vil bruke maks to minutt på en liten Questback som vi har laget og dere finner her: https://response.questback.com/trfk/azpn1tvx2v Det er særdeles viktig for oss med tilbakemeldinger, det er jo dere - skolene og elevene - vi har laget dette tilbudet for.
Om utøvere og produsenter
- Arrangert av: Trøndelag
- Kunstnere/grupper: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum & Jon Vatne
- Idé/opplegg: Jon Vatnejonvatne@gmail.com
938 77 248
Om kunstner / utøver / gruppe
Jon Vatne (1984) er født og oppvokst i Trondheim og utdannet dokumentarfilmregissør fra Høgskolen i Lillehammer og The New School i New York. Han er utforskende og allsidig, og jobber like gjerne som fotograf eller produsent, som regissør. Han er for tiden aktuell med dokumentarfilmen Polyfonatura om kunstneren Eirik Havnes og som produsent for dokumentarfilmen Togrøvere, begge har vunnet flere internasjonale priser og begge turnerer i Den kulturelle skolesekken. For tiden jobber han blant annet med Ulv, ulv, en helaftens spillefilm. Jon har videre i en årrekke ledet suksessprosjektet Filmbussen Trøndelag - et omreisende filmverksted for barn og unge i Trøndelag, som betegnes som krumtappen i Midtnorsk Filmsenters talentsatsning siden 2009.
Publikumskommentarer